Jdi na obsah Jdi na menu
 


Těhotenské vitaminy. ANO nebo NE?

30. 7. 2017

Vitaminy a minerály v těhotenství jsou velice důležité jak pro maminku, tak pro správný a zdravý vývoj miminka v bříšku. Nejzdravější a nejlepší způsob, jak tyto látky přijímat, je zdravá a pestrá strava těhotné ženy.

Těmi nejdůležitějšími vitaminy a minerály v těhotenství jsou:

  • Kyselina listová (B9)
    • ​Tzv. ženský vitamin, který se do těla dodává při nemožnosti otěhotnět, v průběhu celého těhotenství i během kojení.
    • Chrání plod před vývojovými vadami jako je rozštěp páteře.
    • Je obsažená v zelené a listové zelenině jako je špenát, brokolice, dále v pomerančích, cereáliích a dalších.
  • Vitamin D
    • ​Na posílení kostí v těhotenství i mimo něj.
    • Je obsažený v rybách, mléku a vejcích.
  • Vitamin C
    • Podporuje vstřebávání železa.
    • Působí jako antioxidant.
    • ​Posiluje imunitu, proto by jeho příjem v těhotenství měl být dostatečný, jelikož 9 měsíců je dlouhá doba a těhotná žena je náchylnější k různým onemocněním.
    • Je obsažen v ovoci, zejména v citrusech, jablkách, v červené paprice a dalších.
  • Vitamin E
    • ​Působí jako antioxidant.
    • Je obsažen v obilných klíčkách, rostlinných olejích, listové zelenině, luštěninách a vejcích.
  • Vitamin B12
    • ​Pomáhá k množení červených krvinek.
    • Zvyšuje chuť k jídlu.
    • Působí proti poruchám centrální nervové soustavy a periferních nervů.
    • Je obsažen hlavně v hovězím masu,
  • Vitamin B2
    • ​Podílí se na tvorbě nových tkání.
    • Má vliv na vývoj plodu v těle matky.
    • Je obsažen ve vejcích, kakau, vepřovém a hovězím masu, bramborách, rybách a mnoha dalších.
  • Bílkoviny
    • Jsou velmi důležité pro růst miminka.
    • ​Nejdůležitější jsou bílkoviny během druhého a třetího trimestru, kdy miminko nejvíce roste.
    • Jsou obsažené v mléčných výrobcích, drůbežím masu, rybách, luštěninách nebo v arašídovém másle.
  • Železo
    • ​Pro správný vývoj miminka.
    • Pokud vám váš gynekolog/vaše gynekoložka při vyšetření krevního obrazu diagnostikuje chudokrevnost, předepíše vám železo v tabletkách, abyste jej do porodu a do šestinedělí (kdy je ztráta krve nejvyšší) stihla doplnit.
    • Je obsaženo v červených krvinkách, které mají na starost přenos kyslíku z plic do celého těla.
    • Při nedostatku železa je zvýšené riziko předčasného porodu a menší porodní hmotnosti.
    • Je obsaženo v cereáliích, špenátu, masu a luštěninách.
  • Vápník
    • ​Během těhotenství dochází k přesunu vápníku z těla matky do těla miminka, proto by se měl pravidelně doplňovat.
    • Je důležitý pro správný růst a výoj kostí a zubů.
    • Pomáhá zajistit správné fungování svalů, oběhu a centrálního nervového systému.
    • Je obsažený v mléčných výrobcích, cereáliích, špenátu a rybách.
  • Jód
    • ​Je důležitý pro vývoj mozku miminka.
    • Dostatek jódu v těhotenství dokáže zabránit mentální retardaci plodu.
    • Pokud trpíte onemocněním štítné žlázy, lékař vám pravděpodobně předepíše Jód v tabletkách.
  • Hořčík
    • ​Užívá se v případě ranných kontrakcí (tvrdnutí břicha, otevírání děložního hrdla...), při hrozícím předčasným porodu.
    • Je užitečný i při častých křečích.
    • Pomáha proti únavě.
  • Draslík
    • ​Podporuje všechny funkce organismu a zároveň stabilizuje vnitřní prostředí těla, což je v těhotenství a šestinedělí, vzhledem k hormonálním změnám, důležité.
    • V lidském těle je hlavním minerálem, který kontroluje množství vody a má vliv na činnost srdce, svalů, enzymů a kyselin.
    • Organismus si ho dokáže udržet pouze tehdy, když má dostatek hořčíku.
    • Pomáhá snižovat vysoký krevní tlak
  • Zinek
    • ​Lidské tělo není schopno si zinek samo vytvořit nebo zásobovat, proto ho musíme přijímat pravidelně v potravě.
    • Má význam pro rozmnožování buněk a vytváření DNA.
    • Je antioxidantem a brání vytváření nádorových onemocnění.

V omezeném množství těhotná žena potřebuje i Vitamin A. Ten je potřebný pro řadu metabolických funkcí, buněčný růst, vývoj kůže a buněčných membrán. V nadměrném množství může způsobit vývojové vady mozku plodu. Je obsažený v mrkvi, mangu, broskvích, papáje, melounu, mléčných výrobcích a žloutku.

Existuje však celá řada těhotenských vitaminů a všechny jsou volně dostupné v lékárně.

Pokud dodržujete pestrou stravu, příjem všech vitaminů a minerálů je dostatečný a nemusíte tedy brát těhotenské vitaminy. Pro tělo je celkově lepší, když tělu dáváte jen přírodní zdroje vitaminu, při podávání umělých (tabletkových) vitaminů si tělo zvykne na tabletky a přestane si brát důležité vitaminy a minerály ze stravy.

 
 

 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< únor / 2018 >>


Statistiky

Online: 1
Celkem: 5482
Měsíc: 582
Den: 3